Jak pořídit co nejlepší nahrávku lidského hlasu? Jak se vyvarovat častých chyb? Co mít na mysli jako interpret a jako technik pořizující nahrávku? Jak si poradit s retnicemi a sykavkami?
První věc je výběr správného mikrofonu. To by vydalo na celou sérii článků, zde si jen stručně řekněme, že pro záznam mluveného slova jsou nejlepší kvalitní kapacitní mikrofony s co největším odstupem signál/šum, aby nevznikaly problémy se šumem v tichých pasážích ani tehdy, když je interpret dál od mikrofonu. Pro zpěv je někdy možné i výhodné použít dynamický mikrofon.
Omezení vlivu retnic
Retnice jsou hlásky explozivního charakteru (b, p, d, t) vytvářející prudké vzduchové rázy, které po nárazu na membránu mikrofonu způsobí nepříjemné bouchance. Zkusme si dát ruku asi 10 cm před ústa a vyslovit tyto hlásky. Přitom rukou pohybujeme nahoru a dolů a do stran a případně i změníme vzdálenost od úst, abychom cítili, kde je ráz nejsilnější a jakým směrem působí. Zjistíme, že nejsilnější jsou hlásky p a b, které také způsobují nejvíce problémů. Nejkritičtější je vzdálenost do 10 cm, ale ráz působí samozřejmě mnohem dál. Řešení jsou v zásadě tři:
- zvýšení vzdálenosti od mikrofonu, což přináší problémy s dozvukem a se šumem
- použití pop-filtru, který rozptýlí vzduchový ráz do všech směrů. Nejčastěji se používá síťovina napnutá v kulatém rámečku a umístěná mezi mikrofon a interpreta, ale někdy může do značné míry stačit i dobře udělaný běžný návlek na mikrofon
- změna směru, kterým interpret na mikrofon mluví či zpívá – tak, aby veškerý proud vzduchu způsobený rázem šel mimo mikrofon
Nejúčinnější metoda je osazení kvalitního pop-filtru, jaký vidíte na obrázku – pro studiové nahrávání se využívá téměř výhradně. Ale až trochu směšně vypadá použití podobných filtrů třeba u youtuberů, kteří za ním pak ani kolikrát nejsou vidět😊. Zde by úplně stačilo vhodné polohování mikrofonu, případně doplněné o nasazení solidního „molitanového“ návleku. On totiž velký pop-filtr má i své nevýhody, zvyšuje vzdálenost interpreta od mikrofonu a komplikuje výhled na textovou předlohu.
Pokud se nám nějaké rázy přesto dostaly do nahrávky a není jich moc, dají se odstranit při střihu. Někdy stačí jen v kritickém místě na pár milisekund snížit hlasitost, případně se dá celý ráz opatrně vystřihnout nebo můžeme ručně opravit zvukovou křivku. Elegantním řešením je nahrazení celé hlásky jinou, kterou si zkopírujeme z vhodného místa.
Aby sykavky neřezaly do uší
Další kritickou skupinou hlásek jsou sykavky (c, s, z), někdy i polosykavky (č, š, ž). Vyniknou zvláště při použití mikrofonu, který má prezenční zdvih (tj. zdůraznění frekvencí 3–5 kHz). Pomoci může:
- změna nasměrování mikrofonu tak, aby interpret mluvil na mikrofon zešikma nebo zespodu či shora
- použití jiného mikrofonu
- použití de-esseru, buď hned při nahrávání, nebo při mixáži
De-esser je vlastně specifický kompresor, který v případě ostré sykavky sníží na okamžik úroveň celého signálu nebo jen vyšších frekvencí, na kterých jsou sykavky problematické. Druhý typ je obvykle lepší k nastavování a méně zasahuje do zaznamenaného hlasu.
Pokud použijeme de-esser hned při nahrávání, musíme být velmi pozorní, abychom odhalili případné nežádoucí efekty (dýchání nahrávky, ztrátu výšek, přehnané ubrání sykavek). V ukázce si poslechněte, jak může necitlivé odebrání sykavek udělat z jinak dobře artikulující zpěvačky šišlu.
V příštím díle si povíme, jak se vyvarovat různých nechtěných a nevhodných zvuků a jak je případně odstranit.
Triky pro práci s mikrofonem 2. díl
Triky pro práci s mikrofonem 3. díl
Zdravím, jak mám překonat jakýsi psychologický megablok který mě prostě těžce brání v tom mluvit do .. zdi.. monitoru.. neživé věci.. já nemám problém mluvit, právě naopak, mám problém držet hubu.. ale prostě nedovedu namluvit ani větu na záznam.. myslím totiž na ten záznam, mluvím s vědomím toho že je to nahráváno a to naprosto likviduje můj tón, i celkově celou řeč.. umím mluvit velice poutavě, ale když mluvím k někomu.. né když mluvím do mikrofonu.. navíc mám další problém.. že můj hlas mi po přehrání trhá uši a téměř nemůžu uvěřit že tak hrozně otravně nesnesitelně mluvím… tohle je extrémní překážka ale věřím že ji překonám.. budu muset.. mám velmi důležitou zprávu a zkušenost kterou musím dostat pokud možno ke každému.. jednak jsem asi jediným kdo něco takového v ČR zažil, a druhak by to neměl zažít nikdo jiný, jelikož by to ve zdraví nepřežil, jestli vůbec přežil.. to co jsem zažil se dělo před 50ti lety.. a věřím tomu že každý občan bude čumět a překvapí ho to.. navíc věřím tomu že se objeví spousta lidí která měla podobný zážitek, ale né tak extrémní, bohužel nejspíš s trvalými následky.. no je to velké, mám k tomu podklady i důkazy i svědky..
Doporučil bych oslovit TV nebo rozhlasovou redakci, která se zabývá náměty, které se týkají vašeho případu. Forma rozhovoru se zkušeným redaktorem by byla asi nejlepší pro zbavení se uvedených problémů.
Zdravím, tohle vám musím sdělit! Tak to co pro mě do této mé otázky bylo nepřekonatelnou překážkou, už není.. Ono asi vám to nemůžu vysvětlit, jelikož je k tomu třeba kontext mého života, ale ve stručnosti.. Dostal jsem se do tak extrémní situace, doslova do ohrožení života, a jedinou přijatelnou možností, jak tuto situaci vyřešit, bylo nahrát na telefon svou výpověď.. takže mě ta situace donutila překonat veškerý odpor abych si prostě zachránil prdel.. večer jsem zjistil, že to navíc byl planý poplach… tedy to co se snažím vytvořit, je velmi závažné.. je to něco co jsem málem nerozchodil a hlavně něco kvůli čemu mám důvod mít obavy.. zkrátka je to nebezpečné, a můj způsob práce na tom také, jsem celkově ve velmi nevýhodné pozici a měl bych velmi malou šanci se zachránit jakmile by jisté subjekty zjistily že brzy budou mít problém.. jenže k tomu abych to dílo dodělal.. potřebuji psát, potřebuji se ptát, a potřebuji zjišťovat informace, čehož si můžou všimnout a potom co už jsem zažil, si nedělám žádné iluze, ději se v naší zemi opravdu zlé věci, a já jsem prozatím nejspíš jediným v ČR který tím prošel bez úhony, navíc schopen to objektivně popsat a vysvětlit.. nejde tady o mě, jde o všechny ty kteří tuto zkušenost už nerozchodili, není jich málo.. navíc já nejsem žádný reportér, nemám žádný kapitál na případnou obranu, ke všemu nemám důvěryhodnou minulost, a zkrátka nemám žádnou možnost pomoci v případě že bych se dostal do problémů.. Musím to dodělat a zveřejnit dřív než mě v tom zabrání… Pak už mi to bude jedno co udělají.. Ať mě třeba rozčtvrtí vím co jsem zažil, vím kde jsou hranice a to co jsem tady v naší zemi zažil, je dalece překročilo.. Každopádně, už jsem se do toho pustil, stáhl jsem si kvalitní audio program a dal se do nahrávání.. kurňa to bylo peklo… já prostě neumím číst na mikrofon, čtu jak debil,… Číst více »
*Ale rozhodně zábavnější bylo to co vždy nastalo potom co jsem to zvrzal, ty mé prupovídky taky sestříhám a zveřejním 😀 teda nemůžu to jsou převážně vulgarismy 😀 ale komické 😀
Dobrý den, je zde asi hodně nadšenců do nahrávání mluveného slova. Chtěla jsem se zeptat zda je tu někdo na takové úrovni že by si troufnul nahrát na CD mou knihu pohádkovou= 12 příběhů dětí a skřítků z lesa a kolik by taková nahrávka stála. Chtěla bych to CD přikládat do knihy pro ty co se jim číst nechce:-)
S audioknihou je hodně práce, proto nejlevnější nabídky jsou od cca 2–3 tisíc za výrobu hodiny materiálu, ale u opravdu profesionálně načtených a dobře postprodukčně upravených knih to budou částky i několikanásobně vyšší. Google vám jistě pomůže najít konkrétní nabídky 🙂
no děkuji za výše uvedenou odpověď, ale rada- hledejte na google, to je opravdu rada nad zlato:-) Očekávala jsem na stránce SVĚT MLUVENÉHO SLOVA machry kteří zkouší nahrávat nebo nahrávají a bude možnost spolupráce…takže za odkázání ne google vřele děkuji:-):-):-)::-):-):-):-):-):-)
Pokud je to jeste aktualni, rada vam CD nahraju. Profesionalne a s laskou. Napiste na petrastefkova@protonmail.com